Het starten van een internetonderneming

Om een internetonderneming te kunnen starten zijn er een aantal stappen nodig.
Daarbuiten kun je hier een handig overzicht vinden voor het geval je van plan bent een webwinkel te beginnen.

1. Ondernemingsplan

Bedenk het doel van je onderneming en schrijf een ondernemingsplan.
Dit zorgt ervoor dat je helder voor ogen hebt hoe je je onderneming wilt opzetten, uitbouwen en in welke richting.
De Kamer van Koophandel geeft hierin voorlichting en gratis seminairs.
Een voorbeeld van een ondernemingsplan is te zien via de website van de Rabobank, die ook een online ondernemingsplan maken aanbiedt.

2. Kamer van Koophandel

Ook als internetonderneming zul je je moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel.
Zorg ervoor dat je weet hoe je onderneming gaat heten en neem een id-bewijs mee.
Lees hier meer over de inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

3. Presentatie naar buiten toe

Domeinnaam

Lees het volgende bericht over het kiezen van een domeinnaam.

Doe ook een merknamen onderzoek, voor het geval je echt met een merk aan de gang wilt. Voor een doorsnee bedrijfsnaam volstaat vaak informatie die gegeven wordt tijdens het intake gesprek via de Kamer van Koophandel, maar ook gewoon Googlen op de gewenste bedrijfs/domeinnaam helpt je al een eind verder!

Registratie en webhosting

Vaak wordt de registatie en de webhosting geregeld via een en dezelfde webhoster.
Lees dit bericht om meer te weten te komen over de keuze van goede webhosting.

Huisstijl

Voor een professioneel overkomen van je bedrijf is het noodzakelijk alle bedrijfsuitingen als een geheel naar buiten te laten treden.

Dat houdt in dat zowel je website, je briefpapier, je facturen, je e-mail, je visitekaartjes, je folders en brochures, enz., dezelfde uitstraling gaan krijgen.

Dit kun je zelf doen, of uitbesteden aan een ontwerper.

Doe je het zelf, dan is het misschien handig om je website als uitgangspunt te nemen.
Aangezien je op deze website geabonneerd bent, weet je (binnenkort) hoe je een WordPress website kunt installeren.
Kies of maak een mooie thema en stem daar de rest van je bedrijfsuitingen op af.

Zelf onderdelen van je huisstijl/website ontwerpen? Lees dan dit bericht.

Verplichte gegevens op een website

Denk bij het inrichten website van je website aan de verplichte gegevens:

  • Handelsnaam en adres
  • Contactgegevens
  • Kvk nummer en BTW-nummer
Bij een webshop is het verplicht om:
  • voor het bestelproces wordt in gegaan, aan te geven wat de volledige prijs is met leveringskosten en btw.
  • voor het bestelproces wordt in gegaan, aan te geven dat de klant een bedenktijd heeft van (minimaal) 7 werkdagen.

4. Administratie

Administratie is een noodzakelijk kwaad.
Noodzakelijk voor de belastingen, lastig vanwege de tijd en inspanning die je moet leveren.
Waar moet je op letten bij de administratie? 
Waar moet een administratie uit bestaan?

Bij facturering stelt de belastingdienst aan de administratie de volgende eisen:

  • Het BTW-identificatienummer (bijvoorbeeld NL001234456B01);
  • het inschrijfnummer van de kamer van koophandel;
  • het volgnummer van de factuur; facturen moeten doorlopend genummerd zijn, eventueel in meerdere reeksen
  • de factuurdatum
  • de naam en het adres van de onderneming
  • de naam en het adres van de klant
  • een omschrijving, het aantal van de geleverde goederen of verleende diensten èn de datum waarop je de goederen hebt geleverd of de diensten verleend;
  • de prijs exclusief BTW;
  • het toegepaste BTW-tarief;
  • het bedrag van de BTW;
  • het totaal te betalen bedrag.

 

5. Bedrijfscorrespondentie.

Zijn er regels hoe een e-mail, brief, factuur, e.d. eruit moet zien waarmee contact gehouden wordt met een (potentiële) klant?

Volgens de Kamer van Koophandel ben je in ieder geval verplicht overal je handelsnaam en KvK nummer te vermelden. Ook bij al het e-mailverkeer.
Ben je een internetondernemer, dan moet je volgens de belastingdienst ook nog eens je btw-nr. vermelden.

Wil je precies weten wat de wettelijke eisen zijn voor bedrijfscorrespondentie, bekijk dan deze pdf.

Ook is het van belang dat je in het bezit bent van de Algemene voorwaarden.

Algemene voorwaarden

Hulp bij de Algemene voorwaarden kun je hier vinden:

6. Belasting

Website De Zaak heeft een prima artikel geschreven over Starten en de belastingdienst.

De belastingdienst en internetondernemers.
Over belastingtechnische zaken zoals bijvoorbeeld zaken doen met het buitenland, of wanneer je een hobbyist of ondernemer bent.

7. Webshop

Als je een webshop wilt openen, dan heb je nog rekening te houden met de volgende zaken:

Voordat het bestelproces begint/voordat de overeenkomst tot stand komt, zorg ervoor dat het volgende bekend is aan de klant:

  • naam onderneming;
  • adres onderneming;
  • e-mailadres;
  • registratienummer Kamer van Koophandel;
  • BTW-identificatienummer;
  • belangrijkste kenmerken van het product: je bent verplicht om belangrijke gegevens (bijvoorbeeld: typenummer van het product, kleur) te melden;
  • de totaalprijs van het product (inclusief alle belastingen en leveringskosten);
  • de wijze van betaling, aflevering of uitvoering;
  • termijn voor aanvaarding aanbod;
  • het al dan niet van toepassing zijn van een bedenktijd (van minimaal zeven werkdagen);
  • de minimale duur van de overeenkomst: bij overeenkomsten die worden gesloten voor voortdurende of periodieke aflevering van zaken;
  • de verschillende technische stappen tot het sluiten van de overeenkomst met herstelmogelijkheden om ongewilde handelingen ongedaan te maken;
  • het al dan niet archiveren en de toegankelijkheid van de af te sluiten overeenkomst;
  • de algemene voorwaarden.
Lees het complete bericht van de Consumentenautoriteit over Verkoop via het internet.

8. Marketing

Reclame maken voor je internetonderneming.

Netwerken

Netwerken is van wezenlijk belang voor het slagen van een onderneming. Niet iedereen is daar echter voor in de wieg gelegd.

Hieronder een aantal tips om beter te kunnen netwerken:

Kort en bondig voorstellen

Tijdens het netwerken krijg je maar even de kans om je kort en bondig voor te stellen.
Dit doe je dmv een Elevator Pitch.

Hoe maak je een elevator pitch?

Online netwerken

Niet iedereen is even gecharmeerd van de online netwerk mogelijkheden.

Zorg er toch voor dat je in ieder geval via de volgende netwerken gevonden kunt worden:

Facebook (download een nederlandstalig handboek) en LinkedIn.

Ben je een liefhebber van Twitter, dan zeker ook Twitter!
Dit heeft echter alleen nut als je actief tweet en een grote groep volgers weet te vergaren.

 


Wat is Twitter? Explania

Adverteren

Adverteren is wat lastiger. In zoverre dat het erg duur is wil je het op de ouderwetse manier doen. Adverteren in kranten, huis-aan-huisbladen, leveren voor een webdesigner weinig nieuwe klanten op. Je kunt het doen als je het belangrijk vindt om naamsbekendheid te creëren.

Wat beter zal helpen is adverteren via Google Adwords.

Ook zou je kunnen beslissen om via een Affiliate programma andere mensen je websites te laten verkopen in ruil voor een stukje van de verkoop.

Mond-tot-mond reclame

Via mond-tot-mond reclame worden vaak de meeste websites verkocht.

Heb je een groot eigen netwerk, dan zul je meer opdrachtgevers krijgen dan iemand die dit niet heeft.

Vooral de tweede lijnscontacten zullen dan waardevolle nieuwe opdrachtgevers blijken te zijn.