pinguin seo websitebegeleiding

SEO: de algoritmes van Google

Algoritmes

Google gebruikt ingewikkelde algoritmes om websites te beoordelen en te ranken. De inhoud van deze algoritmes wordt door Google grotendeels geheim gehouden. De meest bekende algoritmes hebben een naam. Dat zijn Pinguin en Panda.

HummingbirdHummingbird

Een derde heet Hummingbird, dit is echter de basisalgoritme van Google. Zie het als het basisprogramma en Pinguin en Panda als extra programma toevoegingen.

Hummingbird is in het najaar van 2013 compleet opnieuw opgebouwd. Verder zijn er niet vaak updates bij Hummingbird. Bij wijzigingen in Hummingbird zal je niet snel verschuivingen zien in de zoekmachineresultaten. Dat is anders voor Pinguin en Panda.

Panda

Het Panda Algoritme bekijkt en beoordeelt de kwaliteit van een website.

Wil je een kwalitatief goede website hebben die niet door Panda wordt afgestraft? Dan zijn de volgende vragen belangrijk om mee te nemen in het samenstellen van je website:

  • Zou je de informatie die in dit artikel beschreven staat vertrouwen?panda
  • Is dit artikel geschreven door een expert of iemand die goed ingelezen is in het onderwerp? Of is het meer oppervlakkig van aard?
  • Heeft dit artikel dubbele, overlappende of afgeleidde berichten over dezelfde of soortgelijke onderwerpen met amper gevarieerde zoekwoorden?
  • Zou je met een gerust hart de gegevens van je creditkaart aan deze website geven?
  • Heeft dit bericht fouten op het gebied van spelling, stijl of feiten?
  • Staan er onderwerpen op de website die geschreven zijn voor de bezoekers of om goed te scoren op zoekmachineresultaten?
  • Heeft het artikel originele inhoud of informatie, originele verslaggeving, research of analyse?
  • Geeft de pagina echt meerwaarde vergeleken met ander pagina’s in de zoekmachine resultaten lijst?
  • Hoeveel kwaliteitscontrole is er over de inhoud gedaan?
  • Wordt er in het artikel beide kanten van het verhaal belicht?
  • Is de website een autoriteit op dit gebied?
  • Wordt de inhoud samengesteld door veel mensen of is het verspreid over een netwerk van websites zodat individuele pagina’s of websites niet voldoende aandacht en verzorging krijgen?
  • Is het artikel goed verzorgd? Of lijkt het slordig en haastig geproduceerd?
  • Zou je gezondheid gerelateerde  onderwerpen vertrouwen van deze website?
  • Zou je deze website erkennen als een autoriteit als het bij naam wordt genoemd?
  • Geeft dit artikel een complete of uitgebreide beschrijving over het onderwerp weer?
  • Bevat dit artikel inzichtelijke analyses of interessante informatie dat verder gaat dan vanzelfsprekend?
  • Is dit het soort pagina/bericht dat je wilt delen met een vriend? Of zou willen aanbevelen?
  • Heeft dit bericht een hoop reclame dat ervoor zorgt dat je de inhoud niet goed meer kan volgen?
  • Kan je dit bericht verwachten in een gedrukt blad, encyclopedie of boek?
  • Zijn de berichten kort, niet bijdragend of op ander gebied niet helpend?
  • Zijn de pagina’s geproduceerd met grote zorgvuldigheid en aandacht voor detail of juist minder aandacht voor detail?
  • Zouden gebruikers klagen als ze deze pagina te zien krijgen?

Dit is nogal een lijst om rekening mee te houden. Het is ook vrijwel niet mogelijk om aan alle eisen te voldoen. En niet alles is even belangrijk. Wat wel belangrijk is, is dat je voor kwalitatief goede inhoud zorgt. En schrijft voor je lezers.

Probeer daarnaast je niet af te maken met artikelen van 1 of 2 paragrafen. Een enkele keer is niet erg, maar maak er absoluut geen gewoonte van.

Ook het klakkeloos kopiëren van materiaal van andere websites kan problemen geven. En kwaliteit gaat voor kwantiteit. Het is echt beter wat minder artikelen te schrijven en zorgen dat ze kwalitatief van goed materiaal zijn, dan vaak slechtere artikelen te publiceren.

Pinguinpinguin

Hoe de algoritme is samengesteld is niet bekend, maar wel dat er gekeken wordt naar de kwaliteit van de links. Als een kwalitatief goed bekend staande website naar jouw website linkt, is dat veel belangrijker dan een link van een Linkboerderij. Je ziet nog steeds marketingbureau’s die actief zijn met linkruil op deze manier. In het verleden kon dit doeltreffend werken, Pinguin echter heeft tot taak deze links te ontdekken.

Zouden er veel links naar jouw website verwijzen die afkomstig zijn van kwalitatief slechte linkboerderijen, dan heeft dat effect op de ranking van je volledige website!

 

 

Bovenstaand is een vertaling en samenvatting van een artikel dat op Moz. com is gepubliceerd. Daar vind je nog veel meer informatie over deze algoritmes.

 

Geef een reactie