Webshop, keurmerken

In het dagelijkse “echte” leven zijn er tal van keurmerken om de consumenten te beschermen tegen malafide ondernemers.

Dit is ook op het internet het geval.

Wat is een keurmerk?

Een keurmerk is een compact, visueel kwaliteitsoordeel over een product of dienst, afkomstig van een betrouwbare bron. Je ziet (visueel) dus in een oogopslag (compact) dat het product / de dienst in orde is bevonden door een onafhankelijke, deskundige instantie (betrouwbare bron). De woorden keurmerk en certificaat worden vaak door elkaar gebruikt. Van oorsprong is echter het certificaat het papier waarop de keurmerkverlenende instantie verklaart dat een product of dienst aan zijn eisen voldoet. Dit certificaat geeft het recht om het keurmerk te voeren op of bij het product of de dienst. Het proces van keurmerkverlening wordt ook wel certificatie of certificering genoemd.

Voor certificatie van dienstverleners, zoals reisbureaus, garages, en verhuizers, wordt vaak het woord erkenningsregeling gebruikt. De term keurmerk is hiervoor net zo goed bruikbaar, zeker als de erkende bedrijven een keurmerklogo mogen voeren.

Wat is het nut van keurmerken?

Een keurmerk heeft nut voor zowel de consument (afnemer) als de leverancier van het product / de dienst.

Een keurmerk helpt de consument bij het beslissen over een aankoop. Dit is vooral nuttig als de consument onzeker is, en een eventuele miskoop tot behoorlijke schade kan leiden, bijvoorbeeld bij dure of onbekende producten en diensten (wasmachines, buitenlandse reizen, medische hulpmiddelen e.d.). Keurmerken zijn ook inzetbaar voor goede doelen, zoals producten die beter zijn voor het milieu, of die diervriendelijk zijn geproduceerd. Gerenommeerde merken, zoals ANWB, Nokia en Postbank, kunnen hetzelfde effect hebben als een keurmerk: consumenten hebben er zoveel vertrouwen in dat ze een onafhankelijk keurmerk niet meer nodig hebben. Deze merken zullen dan ook niet zo gauw een keurmerk aanvragen.

De leverancier onderscheidt zich met een keurmerk van zijn concurrenten, en kan zo proberen meer klanten aan te trekken. Uit de beoordeling die aan keurmerkverlening vooraf gaat, leert de leverancier bovendien of zijn product / dienst aan algemeen aanvaarde eisen voldoet, en op welke punten nog verbetering nodig is. Een leverancier die een keurmerk heeft dat goed bekend is bij het publiek, hoeft minder reclame te maken om zijn klanten te overtuigen, want dat doet het keurmerk al.

BronWikipedia

De meest bekende webshop keurmerken:

Thuiswinkel waarborg  
Webshop keurmerk
E-facturen waarborg

 

Liever geen keurmerk hanteren?

Een keurmerk hanteer je om bezoekers over te halen iets te kopen door het gevoel te geven van veiligheid en betrouwbaarheid. Maar alhoewel een keurmerk voor je webwinkel hierbij kan helpen, zijn er gelukkig ook voldoende andere manieren. Zoals het bieden en plaatsen van klantbeoordelingen, testimonials en referenties. Maar ook het noemen van de zichttermijn, geldteruggave bij ontevredenheid en het duidelijk omschrijven van de retourenprocedure bijvoorbeeld.

Een vertrouwd gevoel ontstaat ook bij duidelijke contactmogelijkheden en het noemen van KVK-gegevens. Soms is het vooral het zoeken naar de juiste indeling en opmaak van je website. Een keurmerk biedt op het eerste gezicht vooral een logo op je webwinkel en in plaats daarvan kan een mooie foto van een vrolijke dame met opgestoken duim soms ook al conversieverhogend werken! Veiligheid en betrouwbaarheid zijn – hoe gek het ook kan klinken – vooral te bereiken door creatief om te gaan met de opbouw van je webwinkel zelf!

 

 

Een gedachte over “Webshop, keurmerken

  1. Misschien een mooie aanvulling op deze pagina is het WebwinkelKeur keurmerk. Het gaat hier om een betaalbaar keurmerk (momenteel €7,- per maand) welke een volledig keurmerk combineert met klantbeoordelingen. Met meer dan 1500 aangesloten webwinkels doen we in bekendheid niet onder voor de 2 “grote keurmerken”. Wellicht dus zeker een aanrader voor de MKBer die een betrouwbaar, maar betaalbaar keurmerk zoekt.

Geef een reactie